Į pradžią  Struktūra  Kontaktai 
English       
   
 
           
 
     
 

Į skyriaus
pradžią

Vilniaus paveikslų galerijos adresas:
Didžioji g. 4, LT-01128, Vilnius. Tel./faksas (8-5) 2120841, tel. (8-5) 2124258
 

„Salaspilio mūšis“ (1605) P. Snayerso paveikslo iš Sassenage pilies rinkinių paroda

KŪRINIO RESTAURAVIMAS PRANO GUDYNO RESTAURAVIMO CENTRE

Pieter Snayers (1592-1667) paveikslas „Salaspilio mūšis“ LDM Prano Gudyno restauravimo centro dirbtuvėse. A. Valužio fotografija.

Pradėjus derybas dėl Pieterio Snayerso paveikslo „Salaspilio mūšis“ eksponavimo Vilniuje, pirmiausia buvo įvertinta kūrinio būklė. Konstatuota, kad paveikslas anksčiau yra restauruotas ir dubliuotas kita drobe. Tačiau, laikui bėgant, atsirado naujų tapybos ir drobės pažeidimų, todėl prieš eksponuojant buvo būtina jį restauruoti. Gavus leidimą iš Prancūzijos fondo ir Prancūzijos kultūros ministerijos, paveikslą buvo nutarta restauruoti Lietuvoje, Prano Gudyno restauravimo centre.

P. Gudyno restauravimo centro tapybos restauratorius Algimantas Vaineikis ir restauravimo technologė Janina Lukšėnienė, atsižvelgdami į Grenoblio restauravimo dirbtuvių Couleurs d'Etoiles restauratorės Catherine Gamby parengtą paveikslo būklės dokumentaciją ir rekomendacijas, paruošė paveikslo restauravimo programą, kurią patvirtino Prancūzijos Rona-Alpių regiono paminklosaugininkai.

Prieš pradedant paveikslą restauruoti, buvo atlikti jo mikrobiologiniai tyrimai, autorinės tapybos ir ankstesnių restauravimų metu naudotų medžiagų mikrocheminė ir spektrinė analizė. Kūrinį apšvietus UV spinduliais, nustatytos ankstesnių restauravimų metu retušuotos vietos. Rentgeno nuotraukose išryškėjo autorinės tapybos ir grunto ištrupėjimai, drobės įlenkimai, ankstesnių restauravimų metu įstatyti lopai.

Pradėjus restauravimą, paveikslas pirmiausia buvo dezinfekuotas, nuo jo pakraščių nuimtos ankstesnio restauravimo metu priklijuotos popieriaus juostelės. Tapybą apklijavus apsauginiu popieriumi, drobė nuimta nuo porėmio. Kadangi buvo apsispręsta kūrinio nededubliuoti, nuo dubliavimo drobės buvo nuvalytas ankstesnio restauravimo metu užteptas vaškas, panaikintos tarp autorinės ir dubliavimo drobių susidariusios pūslės, pasiekta tolygi autorinės ir dubliavimo drobių sankiba. Paveikslo pakraščius sutvirtinus ir praplatinus naujos drobės juostomis, jis buvo užtemptas ant senojo konservuoto porėmio.

Toliau buvo atliekamas patamsėjusio ir netolygaus restauracinio lako ploninimas. Šio proceso metu išryškėjo autoriniai kompozicijos pakeitimai. Paaiškėjo, kad kairėje paveikslo pusėje dalis raitelių būrių yra užtapyta, kai kurios figūros sumažintos. Suploninus laką, buvo galima identifikuoti mažiausiai tris skirtingu metu atliktus paveikslo restauravimus. Pirmojo restauravimo metu tapybos praradimai buvo retušuoti aliejiniais dažais, imituojant autorinę tapybą. Vėliau retušuota jau ant restauracinio lako tempera ir guašu. P. Gudyno restauravimo centro restauratoriai išsaugojo visus autorinius kompozicijos pakeitimus ir senąjį retušą aliejiniais dažais. Labai patamsėjęs, vietomis autorinę tapybą dengiantis retušas tempera ir guašu buvo nuvalytas. Nuvalius šį retušą, atsidengė trys karių figūros. Naujasis retušas buvo daromas akvarele ant restauracinio grunto, pirmiausiai šviesesne spalva, po to – plonais brūkšneliais, neimituojant autorinės tapybos.

Vilniaus paveikslų galerijos lankytojai pirmieji gali pamatyti atsinaujinusį, atgavusį patamsėjusio lako slėptą pirminį koloritą P. Snayerso paveikslą.

 

 
 
 
[Į pradžią] [Struktūra] [Kontaktai] [Informacija] [Pastatai] [Ekspozicijos]
[
Parodos] [Rinkiniai] [Projektai] [Gidams] [Edukacija] [Dailininkai]
[
Meno biblioteka, archyvas, fototeka] [Virtualios parodos] [Muziejaus bičiuliai]
[
Parduodami leidiniai] [Naudingos nuorodos] [Žiniasklaidai]
 

© Lietuvos dailės muziejus

  Tinklalapis atnaujintas 2011.11.24